reklama

Bratislava chce opäť zlegalizovať 400 billbordov

Koncom februára boli vodiči na Bajkalskej ulici na niekoľko minút zastavení a svedkami tejto udalosti: primátor Milan Ftáčnik teatrálne odpílil billbord, odfotil sa a poskytol rozhovor médiám. Nastúpil do auta a vodiči mohli pokračovať v jazde. Máloktorý z nich však už tušil, že sa práve zúčastnili jedného malého divadielka: primátor síce odstránil jeden billbord (ktorý bol mimochodom legálny), ale už o deň na to predložil do mestského zastupiteľstva návrh na legalizáciu 400 nelegálnych billbordov, čiže čiernych stavieb.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Upozornili sme na to tlačovou konferenciou a napokon sa medzi poslancami našla väčšina, ktorá tento návrh odmietla. Považujem to za jeden z tých drobných (a v podstate neviditeľných) úspechov, pre ktoré má význam vyvíjať poslaneckú aktivitu. Keby sme tento návrh prijali, billbordové spoločnosti by sa mohli ešte niekoľko rokov po odchode Milana Ftáčnika z funkcie odvolávať na podpísanú zmluvu bývalým primátorom, pre ktorú by sme nemohli odstrániť doslova všadeprítomné billbordy. 

Pred pár dňami sa však stalo niečo, z čoho sa človeku zastavuje rozum: primátor Milan Ftáčnik tento návrh na legalizáciu 400 načierno stojacich billbordov predkladá do zastupiteľstva znova!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto jeho rozhodnutie je nehorázne hneď z niekoľko dôvodov:

  1. politický: Primátor Ftáčnik sa rozhodol ignorovať vôľu Bratislavčanov a zastupiteľstva. Raz odmietnutý návrh predkladá bez akejkoľvek zmeny. Skrátka verí, že tentoraz tí istí poslanci rozhodnú inak. Motivácie si môže človek iba domýšľať.

  2. urbanistický: Verejné priestory sú vizitkou demokracie. Už aj občianske združenie Zelená hliadka si vo svojom masovo čítanom a medzi Bratislavčanmi zdieľanom blogu všimla niekoľko rizík tzv. reklamného smogu v mestách. Spomeniem iba niekoľko z nich: devalvácia ulíc, negatívny dopad na atraktivitu mesta, znižovanie kvality života v meste, potláčanie identity či rôznorodosti mesta, či nárast kriminality a vandalizmu.

  3. konkurečný: Bratislava má z krajín EÚ najviac billbordov na meter štvrocový, pričom vo vyspelých európskych mestách nikdy nie sú na miestach, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť premávky alebo v parkoch apod. Roky som žil v zahraničí - najmä v nemeckých mestách, ale pracovne som navštívil takmer všetky veľké mestá v Európe - a nikde nie je ani zlomok z toho, čo je u nás v ľubovoľnej mestskej časti.

  4. systémový: Bratislava má zle nastavenú cenovú politiku. Nemáme vypracovanú cenovú mapu, tzn. nerozlišujeme ceny za reklamy na lukratívnych budovách, nezohľadňuje sa veľkosť, či pôdorys reklamy, ale hlavne neexistuje takmer žiadna regulácia.

Situácia je už v Bratislave kritická.
Situácia je už v Bratislave kritická. 

V Bratislave je už pomaly viac billbordov ako stromov a primátor s týmto stavom doteraz neurobil nič. Naopak, druhýkrát predkladá do zastupiteľstva neuveriteľný návrh na legalizáciu tých billbordov, o ktorých vieme, že stoja bez zmluvy, teda načierno. Prečo to robí? Argumentuje peniazmi pre mesto. Po prvé: uvádzané peniaze sú ilúziou. Po druhé: predsa nemôžeme všetko merať peniazmi. Existujú aj nejaké hodnoty, ako napr. kvalita života. Ako k tomu prídu napríklad seniori, ktorí si chcú odpočinúť v parku a namiesto zelene sa musia dívať na reklamné opachy. To je tá sociálna politika primátora Ftáčnika? Myslím, že nikomu by sa nepáčilo, keby mu postavili pred okno obrovský billbord, bez ohľadu na to, koľko peňazí by to prinieslo mestskému rozpočtu. Financovanie mesta treba riešiť inak - napríklad nevyhadzovať státisíce eur na zimnú údržbu, aj keď vonku svieti slnko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo nenechať zarábať na nevkusných reklamných kockách firmu, ktorá bola založená tesne po nástupe Milana Ftáčnika do funkcie a nevenuje sa ničomu inému ako tejto jedinej činnosti.

Vyzývam preto aj touto cestou primátora, aby prestal presadzovať tento nezmyselný návrh a aby stiahol tento materiál z rokovania a všetkých 400 načierno postavených bilbordov okamžite zlikvidoval. Bratislava si už takéto zaobchádzanie nemôže dovoliť a Bratislavčania si ho naozaj nezaslúžia.

Ak sa Vám tento článok páči, podporte ho prosím na Vybrali SME.

 

Ivo Nesrovnal

Ivo Nesrovnal

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Bratislavčan Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu